Stichting Certificaathoudersbelangen (SCB)

Als & naast STAK

SCB kan fungeren als een overkoepelende stichting administratiekantoor (STAK) voor die ondernemingen die geen eigen stak willen oprichten en beheren. 

Ondernemingen met een eigen stak kunnen aan SCB bepaalde werkzaamheden uitbesteden indien zij daar zelf geen of onvoldoende capaciteit voor of ervaring mee hebben.

SCB als STAK

SCB naast STAK

In beide scenario’s behartigt SCB de collectieve belangen de certificaathouders ten opzichte van de (overige aandeelhouders van de) betreffende onderneming.

SCB opereert op basis van een cafetaria-model: ondernemingen die via een stak certificaten willen uitgeven kunnen kiezen welke diensten zij willen afnemen. SCB maakt gebruik van standaarddocumentatie ten behoeve van de verschillende werkzaamheden en daaruit voortvloeiende processen (administratievoorwaarden, notulen, kennisgevingen aan certificaathouders etc.). SCB biedt de volgende diensten aan:

  • Uit de primaire doelstelling van collectieve belangenbehartiging van certificaathouders vloeien de volgende verantwoordelijkheden en werkzaamheden voort: het zijn van centraal aanspreek- en informatiepunt v.w.b. communicatie tussen onderneming en certificaathouders en v.v.
  • Het organiseren en voorzitten van vergaderingen van certificaathouders.
  • Het deelnemen aan vergaderingen van aandeelhouders van de onderneming.
  • Het opzetten en beheren van het register van certificaathouders op basis van door de onderneming, certificaathouders en/of een derde (bijv. een multilaterale handelsfaciliteit (MTF)) aangeleverde informatie.
  • Het voeren van de boekhouding van een stak.
  • Het innen en (door)betalen van dividenden en overige uitkeringen.
  • Het begeleiden en administreren van nieuwe uitgiften van certificaten.
  • Overige, ad hoc werkzaamheden en activiteiten, bijv. t.a.v. de overdracht van certificaten, uitkoopprocedures overeenkomstig de administratievoorwaarden en buitengewone vergaderingen van certificaathouders dan wel aandeelhouders.